Störningen pågick enligt SOS Alarm mellan 02.20 och 07.30 på måndagen.
– Driftstörningar händer inte ofta i den här omfattningen. Det är ändå en större driftstörning som påverkar nödnumret och svarstider, sa kommunikationschefen Staffan Ekengren till SVT tidigare imorse.
Situationen var så pass oroande att Skånepolisen under natten uppmanade allmänheten att ta kontakt via 114 14 vid polisiära ärenden.
Längre svarstider
Under eftermiddagen meddelade SOS Alarm att det var ett tekniskt system som orsakat störningen.
– Vi har en god bild av vad det är som har hänt. Vi vet också att det inte är utomstående påverkan, men jag kan inte gå in på några detaljer av säkerhetsskäl, säger Sarah Hummerdal.
Vilka konsekvenser störningen lett till är en del av den utredning som nu startats.
– Det viktigaste är att vi nu, i detalj, utreder vad det är som har hänt och undviker att det händer igen.
Kritik mot svarstiderna
SOS Alarms svarstidsmål över året är åtta sekunder. Under sommaren ligger svarstiden på ungefär 30 sekunder.
– Vi uppskattar att vi hade en svarstid på en till ett par minuter under störningen. När vi har längre svarstider nås man av ett meddelade och då är det viktigt att man inte lägger på. Annars hamnar man sist i kön om man ringer upp igen, säger Sarah Hummerdal.
Tillsynsmyndigheten MSB har tidigare riktat kritik mot SOS:s långa svarstider. Från 2016 gick det dock att se förbättringar år till år, men snittet steg igen till 15,4 sekunder 2021 – MSB noterade att pandemin påverkat belastningen.
Att omfattande kriser ökar trycket blev tydligt vid de många skogsbränder i Sverige 2018. Enligt MSB bidrog det till ”extrem belastning” som i sin tur gjorde det svårt för SOS Alarm att förbättra svarstiderna. Det året fick 7,8 procent av de som ringde vänta i mer än 30 sekunder.
Vid flera större händelser – omfattande skogsbränder, attentatet på Drottninggatan och under pandemin – har SOS Alarm presterat väl, enligt MSB:s tillsyn om verksamhetsåret 2021.