Black Friday är den största shoppingdagen i USA och är sedan ett par år tillbaka även stor även i Sverige – det är starten på julhandeln. Många butiker har haft rea hela veckan, andra laddar inför fredagen.
– Dagen har blivit väldigt viktig, den har ju seglat upp och blivit viktigare än både mors- och farsdag, säger Emma Hernell från Handelns utredningsinstitut, till SVT Aktuellt.
Oklart om handeln ökar
I år tror Svensk handel att svenskarna kommer att handla för ungefär 6,5 miljarder, det vill säga en miljard mer än förra året.
Men det är oklart om den totala handeln ökar.
– Vi ser en omfördelning av handeln. Konsumenten skjuter upp en del inköp som kanske hade skett i oktober eller i början av november, men som nu istället sker på Black Friday. Man tidigarelägger också en del inköp i julhandeln, säger Emma Hernell.
Reaktioner mot köphetsen
Samtidigt verkar miljösamvetet gnaga hos allt fler och många har reagerat på köphetsen genom motinitiativ som till exempel White Monday.
Något som Alexandra Davidsson, generalsekreterare för föreningen Medveten konsumtion, ser som något positivt.
– Vi behöver inte fler dagar som uppmanar till en överkonsumtion. Om alla i världen hade konsumerat och levt som vi svenskar så hade det krävts 4,2 jordklot. Vår överkonsumtion är problematisk. Det visar inte minst klimatrapporterna som släppts under hösten, säger Alexandra Davidsson i SVT Aktuellt.
Men Jacob Lundberg, chefekonom för tankesmedja Timbro, håller inte nödvändigtvis med om att det finns en konflikt mellan konsumtion och miljön.
– Det behöver ju inte vara en konflikt. De senaste 50 åren har Sverige blivit dubbelt så rikt och samtidigt halverat koldioxidutsläppen. Så det är utsläppen som är problemet – inte själva konsumtionen, säger han.