Nu är antagningen till årets högskoleplatser klar. Kvinnorna är i majoritet både bland de sökande och bland de studenter som tar examen. Men på arbetsmarknaden är det männen som tar chefsjobben och styrelseplatserna.
För att vända trenden har allt fler storföretag börjat arbeta på allvar för att öppna upp för fler kvinnor.
Kämpar för fler kvinnliga chefer
Catharina Modahl Nilsson är utvecklingschef på Scania i Södertälje. Hon kom som nyutbildad ingenjör till mansdominerade Scania och har klättrat nästan högst upp i chefshierarkin. Nu slåss hon för de yngre kvinnorna genom engagemanget i jämställdhetsprojektet Battle of the numbers, där svenska storföretag som H & M, SEB, Ikea och Sandvik finns med. Målet är att få fler kvinnor på operativa chefsposter.
– Vi vill kunna rekrytera de allra bästa, och vill man rekrytera de allra bästa, då kan man inte rekrytera från 50 procent av befolkningen utan då måste man rekrytera av hela talangpoolen. Det är en orsak till att vi vill vara med i det här projektet, säger Catharina Modahl Nilsson, utvecklingschef.
Utan medveten strategi från företagens sida, kommer kvinnorna inte vidare upp i företagstoppen. Det är motsägelsefullt då det finns fler unga kvinnor än män med hög utbildning i dag. Statistiskt fortsätter nämligen mer än hälften av tjejerna med högre studier, men bara var tredje kille.
Och skillnaden blir ännu större i slutänden av studierna. Där är tjejerna i majoritet (64 procent) av dem som tar examen.
Så har det sett ut i många år nu, ändå avspeglar det sig inte i arbetslivet.
– Vi har organisationer som skapades för 100 år sedan och män har varit där längst. Vilket gör att alla rutiner, policies och chefsroller är formade för ett manligt ideal, säger Sofia Falk, vd för Wiminvest.
Kvinnliga chefer finns i offentliga sektorn
Som projektledare för Battle of the numbers ser Sofia Falk på nära håll hur få kvinnor det finns i företagstoppen. Men det är stora skillnader mellan branscherna. Inte helt oväntat finns de flesta kvinnliga cheferna i den offentliga sektorn. Medan byggbranschen ligger i botten. Är man kvinna och chef så är det på låg nivå och försvinnande få blir vd.
Det krävs åtskilligt för att förändra den bilden, och Sofias Falks erfarenhet är att först när vd är med på idén börjar det hända saker.
– Helt plötsligt så går det från att vara en HR-fråga, en administrativ fråga till en affärsmässig-, konkurrensmässig- och tillväxtfråga. Det sätts på agendan, det ingår i rutinen. Och det förändrar faktiskt antalet kvinnor i organisationen.