I dag presenterade Sverigedemokraterna sin reklamfilm inför valet. Den 30 sekunder långa filmen består av en ”kapplöpning” mellan en pensionär med rullator och en grupp kvinnor klädda i burka. En speakerröst säger ”Den 19 september kan du välja invandringsbroms före pensionsbroms” samtidigt som ett larm ljuder i bakgrunden.
Filmen har väckt upprörda reaktioner, inte minst i sociala medier som Twitter och bloggar.
Tanken var att valfilmen skulle ha visats i TV4 – men nu har kanalen fått kalla fötter. TV 4-gruppens vd Jan Scherman säger till TT att bolaget inte kommer att visa SD:s valfilm.
-Filmen strider mot demokratiparagrafen i radio- och tv-lagen och för övrigt mot de demokratiparagrafer som bland andra Sverigedemokraterna har anslutit sig till om alla människors lika värde, oavsett om det är Europakonventionen eller FN-stadga. Filmen strider också mot Yttrandefrihetsgrundlagens förbud om hets mot folkgrupp, säger Scherman.
Medveten strategi
Pontus Mattsson, politisk reporter på Studio Ett i Sveriges Radio P1, har följt Sverigedemokraterna i flera år. Han menar att den tillspetsade valfilmen är en del i en medveten strategi från Sverigedemokraternas sida.
-SD är Sveriges minst omtyckta parti, och det vet de om. Därför satsar de inte på att vinna röster från den breda majoriteten, utan i stället riktar de in sig på en begränsad minoritet som ogillar invandring. Även om nio av tio svenskar avskyr valfilmen så är slaget vunnet om en av tio gillar den, säger Pontus Mattsson.
-Undersökningar har visat att Sverigedemokraternas väljargrupp är extra svår att locka till valurnorna. Att skapa uppmärksamhet kring reklamfilmen är därför extra viktigt för att påminna dessa väljare om att partiet finns, säger Mattsson.
Outsider
Han jämför med uppståndelsen kring partiledaren Jimmie Åkessons debattartikel om islam i Aftonbladet i höstas. Debattartikeln möttes av en våg av kritik – men den innebar inte att stödet för partiet minskade.
-Partiets analys var att man gynnades av den negativa publiciteten och stämpeln som en outsider, säger Pontus Mattsson.
Balansgång
Om uppståndelsen kring valfilmen ger önskad effekt för Sverigedemokraterna återstår dock att se.
-Det är en balansgång. Samtidigt som de kanske stärker sitt stöd hos vissa väljare riskerar de att stöta bort andra, säger Pontus Mattsson.
Vissa menar att Sverigedemokraterna redan från början räknade med att filmen skulle bli stoppad, men den uppfattningen delar inte Pontus Mattsson.
-Jag tror inte att de har lagt ner en massa pengar på filmen i akt och mening att få den stoppad. Men de hade självklart räknat med reaktioner, säger han.
Jenny Modin