Brightstar spelar en central roll för distributionen av mobiltelefoner i en rad länder. Bara i Sverige omsätter man 6,5 miljarder, och globalt bedriver man verksamhet i över 50 länder.
Man samarbetar med några av världens mest kända mobiltillverkare och ledande mobiloperatörer. Men enligt svenska Skatteverket har man också haft samarbeten av ett helt annat slag.
I ett nytt beslut, som SVT tagit del av, beskriver Skatteverket hur Brightstar haft omfattande affärer med bolag som misstänks ingå i en bedrägerihärva som betecknats som en av de största som drabbat Sverige. Den består av så kallade momssnurror med mobiltelefoner, så omfattande att regeringen redan aviserat lagändringar för att stoppa ett befarat utflöde av skattemiljarder.
Brightstar har handlat med mobiler som haft sitt ursprung hos Västeråsföretaget Iskana, som SVT besökte 2019 och vars vd i fjol häktades i sin frånvaro misstänkt för allvarliga ekobrott.
Tillbakavisar anklagelserna
Enligt Skatteverket har Brightstar känt till, eller borde ha känt till, att man deltagit i ett avancerat momsbedrägeri. Myndigheten skriver att omständigheterna ”visar med all tydlighet” att Brightstar ”varit delaktiga i ett mervärdesskattebedrägeri i en förutbestämd kedja av aktörer” och att man ”insett eller i vart fall borde ha insett detta”. Brightstar krävs nu på drygt en kvarts miljard i utebliven moms och dessutom ett skattetillägg på drygt 38 miljoner.
Bedrägeriexperten Anders Björkenheim reagerar starkt på Skatteverkets utredning.
– Brightstar har stått för kvalitet och seriositet. Jag tror inte det finns en enda elektronikåterförsäljare som inte handlat av dem. Det är en multinationell jätteaktör.
Brightstar ställer inte upp på någon intervju men tillbakavisar anklagelserna och skriver till SVT att man kommer att överklaga Skatteverkets beslut.
Anders Björkenheim tror att det kan bli problematiskt för Brightstar att dras in i en härva där bolag misstänks för både grova skattebrott och penningtvätt.
– Vi vet att amerikanska myndigheter har tuffare sanktionsmöjligheter. Det här är förödande för Brightstars varumärke, och det ska bli spännande att följa hur det utvecklas internationellt.