Det var i måndags som flera banker drabbades av teknikstrul. För Swedbank fortsatte problemen även under tisdagen, vilket gör att många kunder hade problem i nära två dygn.
– Våra tjänster fungerar igen sedan i går kväll men det kan fortfarande uppstå korta störningar. Vi ber återigen våra kunder om ursäkt för att tjänsterna inte fungerade som de skulle igår och i måndags, sa presskommunikatör Ralf Bagner på onsdagsmorgonen.
Vad som låg bakom strulet vill han inte säga.
– När det gäller frågor om IT-system och säkerhet så är alla banker restriktiva med att offentligt diskutera störningar och vad de beror på eftersom det kan vara information som hjälper parter som vill skada banken.
På onsdagseftermiddagen hade flera kunder fortfarande problem med att logga in i bankens digitala tjänster. Men enligt Ralf Bagner rör det sig endast om ”kortvariga störningar”.
– Vi ber våra kunder om ursäkt.
”Haft en god överblick”
Ligger det någon form av cyberattack bakom?
– Jag håller mig till att säga att vi har haft en god överblick över störningen och effekten av det. Vi har arbetat så snabbt vi kunnat för att våra kunder ska komma åt våra tjänster.
Men du vill inte dementera att det rör sig om en attack?
– Budskapet från mig är att vi har haft en god överblick och arbetat fokuserat.
”Beklagar det som hänt”
Enligt Ralf Bagner rör det sig om två störningar, en som började måndag morgon och sedan en ny störning under tisdagsmorgonen.
– Det var inte så att tjänsterna var helt otillgängliga. Vissa kunder kunde logga in och andra inte. Störningarna påverkade internetbanken och appen men alla som har behövt har kunnat utföra ärenden genom telefonbanken eller våra kontor.
Hur vanligt är det här?
– Nu har vi beklagligt nog haft störningar men sett över en längre tid har vi en god tillgänglighet i våra tjänster.
Kan det bli aktuellt med ersättning?
– Vi beklagar det som har hänt. Kunder som har lidit ekonomisk skada av den här störningen ska kontakta oss, vi kommer att hantera det enligt gällande rutiner.