Telia drabbades av omfattande driftsstörningar vid lunchtid på måndagen. Tillgången till hemsidan och tjänsten Telia Play påverkades. Det förekom även störningar i telefonin för flera regioner och myndigheter som polisen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Folkhälsomyndigheten, Transportstyrelsen och Centrala studiestödsnämnden (CSN).
Iréne Krohn på Telia meddelade vid 17.30-tiden att teknikerna hade hittat orsaken till driftsstörningen och att det handlade om ett tekniskt fel. Telias förhoppning är att allt ska fungera under tisdagen, men det finns ingen klar prognos.
-Tjänsterna är i gång. Men system ska startas om och vissa tjänster tar tid och kommer upp gradvis. Främst berörs våra företagskunder och vi har kontakt för att se att tjänsterna återgår till normal funktion, säger Krohn till TT vid 20-tiden.
Påverkade även grannländer
Under dagen gick det till exempel inte att ringa polisen på 114 14, och i Region Skåne gick det inte att kontakta vårdcentraler eller den centrala växeln, och patienter som suttit i långa telefonköer miste sina platser när telefonnätet lade av, rapporterar Sydsvenskan.
I Region Uppsala fungerade telefonin generellt – men inte det kösystem som vårdcentralerna använder sig av, rapporterar Dagens Nyheter. I Gävleborg påverkades möjligheten att beställa färdtjänst och sjukresor, och det gick inte att nå 1177.
Problemen påverkade även Telias tjänster i exempelvis Danmark, Norge och Finland.
Post- och telestyrelsen (PTS) har följt utvecklingen och räknar med att Telia kommer att skicka en incidentrapport, som skulle kunna leda till att PTS gör en tillsyn.
– Den är framåtsyftande. Vilka åtgärder vidtar man för att det inte ska hända igen? Men det finns också möjlighet att lägga ett föreläggande, säger Petter Öhrn, pressansvarig på PTS.
Det är bara ett fåtal telekomavbrott om året som bedöms vara så allvarliga att operatören skickar en rapport om driftincident till Post- och telestyrelsen. 2020 fick PTS in tre sådana rapporter, 2021 och 2022 en varje år.