• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör Ronny Löf, vice ordförande på Lotsförbundet, förklarar lotsarnas roll för svensk säkerhet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Ronny Löf, vice ordförande på Lotsförbundet, om lotsarnas roll för svensk säkerhet. Foto: SVT Nyheter

Lotsar varnar för Transportstyrelsens nya regler: Ökar risken för spionage

Uppdaterad
Publicerad

Lotsarna är statens förlängda arm på utländska fartyg som anlöper Sverige.

Trots varningar från Försvarsmakten kan nya regler nu leda till att lotsningarna blir färre – och det kan öka risken för spionage:

– Vi ser ofta rent informationsinhämtande där man fotograferar och mäter på olika sätt och nu riskerar vi att tappa kontrollen, säger Ronny Löf, vice ordförande på Lotsförbundet.

Transportstyrelsens nya regler gör att rederier lättare ska kunna få undantag från att behöva ta ombord lots.

Det kan leda till färre lotsningar på sikt, enligt myndigheten.

Rysslands skuggkrig

Efter SVT:s avslöjanden om misstänkt spioneri från ryska fartyg varnar nu Lotsförbundet för de nya reglerna:

– Vi funkar lite som statens blodhundar ombord som statliga tjänstemän. Det är inte ovanligt att kameran åker fram när man kommer nära militäranläggningar och då kan vår närvaro ha betydelse, säger Ronny Löf.

Han pekar på att de ryska befälhavarna har rapporteringsplikt till sina myndigheter i hemlandet om de upptäcker förhållanden som kan vara av intresse.

Lotsförbundet befarar att systemet med lotsdispenser inte räcker för att hålla koll på utländska anlöp.

”Ger övertag”

Även Försvarsmakten är oroade och varnar i en remiss för en utveckling där antalet lotsningar minskar eftersom lotsarna är en ”styrka ur ett nationellt säkerhetsperspektiv”.

”Detta ger den svenska sjöfartskontrollen ett informationsmässigt övertag och en direkt förmåga att kunna rapportera och informera om anomalier”, skriver marinchef Eva Skoog Haslum.

Dessutom pekar Försvarsmakten på faran med färre lotsar om det blir kris- eller krigssituation där GPS-system för navigation blivit obrukbara, och sjötrafiken kan behöva ledas om, för att ”trygga nationens försörjning av livs- och drivmedel”.

”Värna vår miljö”

Transportstyrelsen menar att de nya reglerna kan leda till fler lotsningar till en början och pekar också på att nationell säkerhet inte vägts in när man utformat de nya reglerna.

– Lotspliktsreglerna är inte något som ska styra behovet av kontroll ombord ur ett sådant perspektiv utan lotsplikten finns ju till för att vi ska värna vår miljö och den infrastruktur som finns, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen.

Så vill Transportstyrelsen ändra på lotsreglerna

  • Transportstyrelsen inledde arbetet med att göra om lotsreglerna 2017. Målet var att skapa ett riskbaserat regelverk efter att bland annat rederinäringen uttryckt att reglerna var omoderna och att fartygen blivit säkrare.
  • Efter två remissrundor har Transportstyrelsen nu fastställt en ny förordning som träder i kraft i december 2023.
  • Upplägget går ut på att kravet på lots baseras på riskbedömningar av aktuellt fartyg och lotsled utifrån olika kriterier, såsom fartygets konstruktion, last och bunker.
  • För att få undantag från att behöva ta ombord lots krävs dispens vilket kan fås genom att befälhavare genomgår en onlineutbildning och examination vilket utförs av rederierna själva. Dessutom krävs lots första gången en befälhavare kör i en lotsled.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rysslands skuggkrig

Mer i ämnet