Du riskerar att få hjärtat krossat. Men också plånboken.
Det är med hjälp av studenter på Södertörn högskola som den ideella organisationen Sveriges Konsumenter har granskat Tinders prismodell: som beskrivs som ”hyperindividanpassad”.
Bland annat visar undersökningen att:
- Premiumtjänsten Tinder Plus säljs enligt 36 unika prisnivåer
- 30 kronor i månaden är billigast – medan 369 kronor är dyrast
- Användarna inte har möjlighet att jämföra sitt pris med andra
”Fullständigt orimligt”
Resultatet ska stämma över med undersökningar i andra länder.
– Det är fullständigt orimligt att vissa betalar 12 gånger så mycket som andra utan att ens veta om det, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.
Om det är så att priset baseras på exempelvis ålder, sexuell läggning eller könsidentitet kan det bryta mot diskrimineringslagen. Men vad användarnas prisnivåer baseras på är inget som Tinder vill avslöja.
– Om företag tillåts gömma individanpassade priser bakom komplexa algoritmer blir det omöjligt att upptäcka eventuell diskriminering. Att vi inte kan lista ut hur de prisätter pekar på hur icke-transparent det är.
Samlar in data om hur ofta man svajpar
Kunde ni dra några slutsatser av användardatan?
– Nej. Däremot vet vi att de samlar in data om exempelvis hur ofta man svajpar höger eller vänster och hur många man matchar med.
– Om man ska vara ärlig så har vi just nu bara Tinders ord på att de inte diskriminerar på grund av ålder, sex, kön och annat. Där ligger mycket av problemet.
Tinder tillbakavisar
När SVT Nyheter söker Tinder ringer den nordiska kommunikationsdirektören Laura Wilkinson-Rea snabbt upp:
– Jag har inte läst just den här rapporten men jag kan kategoriskt avvisa att vi baserar vårt pris på kön, sexuell läggning eller etnicitet, säger hon och fortsätter:
– Vi har fortfarande rabatter för våra yngre medlemmar i ett antal länder men de kommer försvinna i andra kvartalet.
Laura Wilkinson-Rea tycker att kritiken är frustrerande:
– Den här typen av rapporter känner exempelvis inte till olika typer av kampanjer.
”Har bara deras ord”
Sveriges Konsumenter vill i alla fall att Tinders prissättningsmodell ska granskas av Diskrimineringsombudsmannen, Integritetsskyddsmyndigheten och Konsumentverket.
På frågan om vilka realistiska konsekvenser det kan bli för Tinder svarar Sinan Akdag:
– Vad jag hoppas är att Tinder ska avslöja hur och varför användare erbjuds olika priser.