Det var i onsdags som bantekniker skickade ut till den så kallade getingmidjan, tågsträckan mellan Södra station och Centralbron i Stockholm.
Det var fel på rälsen, och trafiken fick stängas av. Rälsen hade spruckit rakt av, och enligt flera bantekniker som SVT Nyheter varit i kontakt med hördes öronbedövande smällar när tåg körde över den svårt skadade rälsen.
Hela rälsen gungar
Felet lagades och efter stora förseningar var trafiken senare samma dag igång igen. Tåg körde alltså på den trasiga rälsen under onsdagen, innan felet åtgärdats, men Trafikverket menar att man har tillräckligt med kontroll för att förhindra olyckor.
– Jag tror att vi har bra kontroll på den här sträckan. Den är så vital i järnvägstrafiken, den kontrolleras i stort sett dagligen, säger Bengt Olsson på Trafikverket.
Hur kunde det här hända då?
– Det är hög belastning, det slits fort. Då gäller det hela tiden att ha kontroll på detta, så händer det något stänger vi av och reparerar, säger Bengt Olsson.
Personer som jobbar ute på tågrälsen, bland annat med att reparera räls och åtgärda fel, delar dock inte hela den bilden. Bland annat har bantekniker vittnat för SVT Nyheter om räls, bland annat vid getingmidjan i Stockholm, som är så eftersatt att den gungar när tågen passerar. Trafikverkets Bengt Olsson säger att man vet om att ”den rör sig på vissa ställen”.
– Det är en av de bitar man kommer se på nu framöver. Men att det gungar har inte med säkerheten för att tågen ska finnas på spåren eller inte att göra. Utan då får man (tågförare) ta hänsyn till det i hur man kör.
”Tar deras oro på allvar”
Den senaste händelsen, där tågrälsen gått rakt av i den så kallade getingmidjan i Stockholm, är enligt Trafikverkets Bengt Olsson ett exempel på när säkerhetssystemet fungerat precis som det ska. Detta trots att rälsen spruckit rakt av inne i en mörk tunnel där det inte gick för någon att se felet med blotta ögat.
– Det är därför vi har signalmöjligheterna. De som sitter och styr tågtrafiken ser ju att det är någonting som är fel. Då stoppar de tågtrafiken, och det gör de med en knapptryckning, säger Olsson.
Banteknikerna säger att de är rädda för att folk ska dö, ska det vara så?
– Deras oro får man ta på allvar. Det är säkert så att vi får prata igenom med dem, vad det är för nivåer, och hur vi tänker när vi styr trafiken. Det är möjligt att vi behöver göra det.
Ni ger ju en bild här, banteknikerna en helt annan. Vad säger du om det?
– Vi vet hur det ser ut. Vi har hänsyn till det när vi kör trafiken. Allra minsta lilla fara för urspårning, eller på något annat sätt fara för liv och lem, så stänger vi.
Men här hann ni ju inte stänga, det var ju tåg som passerade på den spruckna rälsen, eller hur?
– Då har det kört så långsamt att den inte spårat ur.
Räcker det med den säkerheten?
– Ja, vi ska ju köra en säker tågtrafik. När vi får in rapporterna om detta så följer vi det helt enkelt.