Foto: Erik Simander / TT / Joe Raedle / AFP

Transportstyrelsen håller fast vid sin bedömning – stoppar inte Boeingplanen

Uppdaterad
Publicerad

Transportstyrelsen som ansvarar för flygsäkerheten i Sverige håller fast vid sin bedömning att inte sätta flygförbud för Boeing 737 max 8 som används av svenska flygbolag. Detta trots att allt fler länder stoppar modellen.

– I nuläget försöker vi få in information från haveriutredningen, det är där all fakta finns, säger Staffan Söderberg, sektionschef på Transportstyrelsen.

Under tisdagen meddelade både Norwegian och TUI att de ställer in alla avgångar med Max 8-planen. Men det är inte på grund av direktiv från Transportstyrelsen, den myndighet som formellt kan stoppa flygbolag från att flyga med Max 8-plan till och från Sverige.

Transportstyrelsen känner sig trygg med de svar som flygbolagen gett gällande Boeing-planen.

– Vi har varit i kontakt med de två flygbolagen som berörs och vi känner oss trygga med de svar vi har fått om att besättningen har de kunskaper och rätt verktyg för att hantera systemen.

En del andra länders myndigheter gör en annan bedömning. Hur ser du på det?

– Vad de andra ländernas myndigheter har fått för svar från deras flygbolag, det vet jag inte, men man kan spekulera i att dom inte har fått betryggande svar.

Långt kvar

Haveriutredningen från kraschen i Etiopien är långt ifrån klar. Men Transportstyrelsen är ändå trygg med att låta Boeingplanen flyga.

– Vi ställer alla kritiska frågor som vi kan ställa och vi försöker även se vad olyckan i Etiopien berodde på. Med den fakta vi har nu så kommer vi inte ändra vårt ställningstagande. Men allt efter att fakta kommer in gör vi en ny bedömning.

EU:s flygsäkerhetsorgan EASA har inte valt att sätta stopp för att använda Boeing-planet i reguljärtrafik. Täta samtal förs nu hela tiden mellan europeiska länders flygsäkerhetsmyndigheter och EASA, meddelar Staffan Söderberg .

– Det finns ingen ny fakta som säger att Boeingmodellen inte kan flyga. Flygsäkerhetsmässigt fortsätter vi att samla in information från kollegor och haveriutredningarna, så vi kan ta ett långsiktigt beslut.

Men han välkomnar att flygbolagen gör egna säkerhetsbedömningar.

– Det ska fungera så att flygbolagen som är i en situation, att de inom ramen för sin egen ledningsförmåga, fattar ett korrekt beslut, säger Staffan Söderberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.