Den 19 januari genomförde ett ryskt signalspaningsflygplan av typen Il-20 en flygning i Östersjön, eskorterat av två stridsflygplan av typen Su-27 Flanker. Söder om Karlshamn i Blekinge flög de ryska planen en kort stund in på svenskt territorium utan tillstånd, uppger Försvarsmakten.
Försvarsmakten säger att den betraktar händelsen som en överträdelse av tillträdesförordningen och har rapporterat händelsen till regeringskansliet, men vill inte offentliggöra fler detaljer.
– Vi går inte in på det, säger Försvarsmaktens pressekreterare Jesper Tengroth, till SVT Nyheter.
Vad anser ni om det här?
– Det är grundläggande att man respekterar varandras territorier.
Det är ovanligt att tre militärflygplan kränker svenskt territorium samtidigt. Sukhoi 27 (Su-27), som vanligtvis är kraftigt beväpnat, är kapabelt att flyga med dubbel ljudhastighet och har en räckvidd över 300 mil.
Rysk film av svenskt signalspaningsflyg
Samtidigt rapporterar ryska statsstödda medier på torsdagen att ett svenskt signalspaningsflygplan genskjutits av ett jaktplan av typen SU-27 från det ryska flygvapnet, uppger TT efter att ryska försvarsministeriet släppt en video av händelsen.
Det svenska Gulfstreamplanet flög enligt ryska försvarsdepartementet över Östersjön. Det är oklart var och när, men det uppges ha skett i neutral zon mot den ryska gränsen utan att flygplanets transponder var påslagen, rapporterar nyhetsbyrån Tass och tv-kanalen Russia Today, enligt TT.
När jaktplanet ”på säkert avstånd” mötte upp den ”potentiella inkräktaren” avvek denna från sin kurs enligt rapporteringen, uppger TT.
Försvarsmakten säger att det svenska signalspaningsflygplanet inte kränkte ryskt territorium.
– Vi har inte kränkt något land. Vi flyger i internationellt luftrum, säger Jesper Tengroth.
– Vi är ofta uppe och flyger med signalspaningsplan. Det innebär att man identifierar varandra. Ryskt flyg identifierar oss och vi identifierar dem.
Vad är Försvarsmaktens kommentar till de ryska uppgifterna att det svenska signalspaningsflygplanet inte hade transpondern påslagen?
– Jag kan inte gå in på detaljer om specifika flygningar. Om vi inte använder alla tillgängliga system under en hel flygning så finns det goda skäl för det. I sådana fall använder vi alternativa metoder för att säkerställa flygsäkerheten, säger Jesper Tengroth till SVT Nyheter.