På grund av coronaviruset har gymnasieelever i Sverige fått studera på distans under våren – någonting som många var bekymrade över. Exempelvis har många lärare flaggat för att de tycker att det är svårt att sätta rättvisa betyg utan de nationella proven som ställdes in.
Även svårigheter att genomföra praktiska moment på distans har pekats ut som ett problemområde.
Fler behöriga
Nu visar preliminär statistik från slutbetygen att fler avgångselever i gymnasieskolan tagit examen inom tre år från nationella program än förra läsåret. Andelen elever som tog examen har ökat från 76,6 procent till 78,1 procent.
Andelen ökade på alla program förutom på barn- och fritidsprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet och de riksrekryterande utbildningarna med egna examensmål.
Att fler avgångselever klarar av gymnasiet beror enligt Skolverket på olika satsningar som skolorna har gjort.
– Vi har inte detaljstuderat det här, utan det vi har sett tidigare år är att elever har bättre förkunskaper och att skolorna satsar på de kurser som krävs för examen i högre grad nu än vad man gjort tidigare, det har varit vår huvudförklaring hittills, säger Christina Sandström.
Är mer förberedda
En förklaring som Skolverket pekar ut är förkunskaperna som eleverna har med sig till gymnasiet.
– Det är fler elever som har haft högre meritvärde när de börjar, de är duktigare när de går in på gymnasieskolan och därför fler som klarar den, det är vad vi generellt har sett de senaste åren.
Kan man sätta rättvisa betyg på distans?
– Det är svårt att säga om det går att sätta rättvisa betyg någonsin. En frågeställning har varit om de inställda nationella proven har påverkat betygsättningen under våren. Många lärare tycker att de är ett bra stöd i bedömningen, säger Christina Sandström, enhetschef på Skolverket.
Vad gäller andelen avgångselever med högskolebehörighet så är siffran nästintill oförändrad. Under våren 2019 var 73,4 procent av eleverna behöriga, våren 2020 var det 73,2 procent.