Telefonsamtalen följer oftast samma mall. En person ringer upp och uppmanar mottagaren att identifiera sig med bank-id eller kod till bankdosa, uppgifter som sedan används för att komma åt mottagarens bankkonton.
– Samtalen följer samma mönster, men det skiljer sig lite åt ifrån fall till fall. Ibland säger de sig arbeta för polisen och ibland arbetar de på banken.
Ett skifte
Under en längre tid har den här sortens telefonbedrägerier främst riktat in sig mot äldre människor, men polisen har märkt av ett skifte mot allt yngre brottsoffer.
– Vi hoppas och tror att de äldre blivit bättre på att skydda sig själva. De har helt enkelt lärt sig att inte gå på sådana här samtal. Men det kan vara flera faktorer som spelar in, säger Lotta Mauritzson.
Svårlöst brottslighet
Enligt Lotta Mauritzson är den här typen av brottslighet väldigt svår att lösa. Ofta slussas pengarna mellan olika konton vilket gör dem svåra att följa.
– Det är komplicerat. Men vi har identifierat vissa grupper som utför sådana här bedrägerier. Sedan finns det även bedragare som satt i system att sälja metoden vidare till andra kriminella. Man kommer på ett koncept som funkar och sedan för man det vidare helt enkelt.
Hur kan man skydda sig från den här sortens bedrägerier?
– Man ska aldrig identifiera sig med bank-id eller kod till bankdosa bara för att någon ringer och uppmanar en att göra det. Ingen polis eller bankanställd kommer någonsin att ringa om en sådan sak, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid Polisens nationella bedrägericenter.