– Jag tror att de är på väg ut. Vi sätter inte ut lika många som förr och det är tveksamt om de kommer vara kvar så många mandatperioder till, säger han.
Tre partier satte i helgen upp sina valaffischer i centrala Tranås. Fler är på gång.
Höja valtemperaturen
– Vi ligger lite efter, men de kommer snart, säger kommunstyrelsens ordförande Per Ulfsbo (L). De är ett trevligt inslag i stadsbilden, men budskapsmässigt tror jag inte att de är så viktiga. Jag ser dem som ett medel för att höja valtemperaturen.
Totalt spenderar partierna 340 miljoner kronor på reklam, enligt en sammanräkning som Dagens Media har gjort. Men lokalt är kostnaden inte stor.
– Nej, det kostar inte så mycket. Att sätta upp dem är en liten kostnad och det är rätt så trevligt, säger Per Ulfsbo (L).
Saknar betydelse
I ett gathörn står väninnorna Gullan Karlsson och Maj-Britt Egonsson och pratar. De tycker att valaffischer är ganska onödiga.
– Jag har sett dem på långt håll, men jag bryr mig inte om dem, säger Maj-Britt Egonsson.
– Vi vet redan vad vi ska rösta på, så de har ingen betydelse, säger Gullan Karlsson. Och det räcker med det som är i TV och tidningar.
Camilla Amredahl, som vi träffar utanför en livsmedelsbutik, säger att hon tycker att partierna borde sluta sätta upp valaffischer.
– Ja, faktiskt. Vi ska ju tänka på miljön och vi har våra sociala medier för att ta emot budskap.