Uppdatering: Sedan publiceringen av den här artikeln har försäkringsbolaget Folksam både tagit på sig att betala själva renoveringskostnaderna på 22 000 kronor och att ersätta Lars-Åke Eriksson med drygt 9 000 kronor för besväret.
Lars-Åke Eriksson och hans fru tvingades leva nio månader utan dusch innan de kunde återställa sitt badrum efter en fuktskada. Försäkringsbolaget Folksam krävde att skadeorsaken skulle utredas, men sågade sedan utredarnas rapporter. Till slut meddelade Folksam att ingen ersättning skulle betalas ut.
LÄS MER: Tvingades leva utan dusch i nio månader
Ändrar sitt beslut
Efter att Plus-redaktionen kontaktat Folksam med frågor kring beslutet att inte ersätta Lars-Åke och hans bostadsrättsförening, så har Folksam sett över ärendet och ändrat sitt beslut. Bostadsrättsföreningens kollektiva försäkring ska täcka skadan i Lars-Åke Erikssons badrum. I ett mejlsvar till redaktionen konstaterar Folksam att deras första bedömning var felaktig och de beklagar att de varit oaktsamma.
Sent omsider har Lars-Åke nu alltså fått tillbaka sin dusch och Folksam står för notan. I en intervju med Plus svarar Charlotte Warg, avdelningschef för sakskador på Folksam, på frågor om fallet.
Ska man behöva ta kontakt med Plus för att få ett resultat?
– Nej, det ska man verkligen inte. Vi beklagar verkligen att det här ärendet tagit en lång tid och vi ska alltid ta beslut och borde ha tagit det här beslutet redan när den sista fuktutredningen kom i februari.
Ska ersätta besväret
Men varför tog det så lång tid? Från juni till februari är också väldigt lång tid.
– Ja, det stämmer. Vattenskadan här har varit komplicerad för att man inte kunnat lokalisera varifrån vattnet kom. Och det är väldigt viktigt att veta orsaken innan man åtgärdar en skada, för annars finns risk att man orsakar en ännu större skada. Därför har ärendet dragit ut på tiden.
Men nio månader utan dusch, är inte det otroligt lång tid? Ska det behövas?
– Jo det är det. Och det ska det självfallet inte. Vi beklagar verkligen det. Det har tagit alldeles för lång tid. Och den här processen borde gått mycket snabbare, säger Charlotte Warg.
Hur tänker ni ersätta Lars-Åke för allt besvär under den här tiden utan dusch?
– Vi har en pågående dialog med honom och kommer ersätta Lars-Åke för de merutgifter och det extra besvär som det här orsakat honom.
Se mer om den utdragna duschhistorien i Plus den 4 april.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.