Så gott som alla i Sverige har tillgång till internet och för 17:e året har Internetstiftelsen i Sverige, IIS, undersökt hur svenskarna använder sitt internet. Undersökningen visar på en ökning i hur vi kommunicerar via nätet:
– Fler och fler använder nätet till att ringa röstsamtal, göra videosamtal, chatta och skicka meddelanden, mycket av kommunikationen som tidigare gått via telefonnätet har snabbt flyttas över till internet, säger Måns Jonasson som är digital strateg på IIS.
Äldre anser internet pålitligt
I år har man också ställt frågor kring kunskapsnivån och förmågan att värdera innehåll på nätet. Svaren visar att yngre personer värderar information på internet mer skeptiskt än äldre personer, som i större utsträckning anser att det mesta som de tar del av på internet är pålitiligt. Yngre säger sig också i större utsträckning fått utbildning i att värdera information på nätet.
– Vi ser en ganska stor skillnad i mellan hur unga och gamla värderar sin egen kunskap när det gäller källkritik och hur man ska bedöma vad som är sant eller falskt på internet, säger Måns Jonasson.
– Där ser vi tydligt att de unga har fått information via skolan kring hur man värderar information och de äldre säger att de inte fått den informationen, samtidigt ser vi att det är de äldre som absolut är flitigast i att dela vidare saker på internet.
”Frågor kring fake news”
Och med tanke på att det är valår kan det vara extra viktigt hur internetanvändare bedömer information på nätet:
– Det här ställer naturligtvis intressanta frågor i hur vi ska hantera diskussionen kring ”fake news” och vad som är sant eller falskt, säger Måns Jonasson.
Fakta: Svenskarna och internet
Andelen svenska internetanvändare från 12 år och uppåt uppgår nu till 94 procent. Bland de äldsta användarna, de över 76 år, använder nu 56 procent internet.
95 procent över 12 år har tillgång till internet hemma.
91 procent har tillgång till bredband hemma.
Fyra av fem använder internet redan vid två års ålder.
98 procent av elvaåringarna har en egen mobil.
100 procent i åldersgruppen 12–25 år tittar någon gång på Youtube. Tre av fyra använder Youtube varje dag.
Fyra av fem använder sociala medier.
74 procent använder Facebook som är den mest populära sociala medie-plattformen bland svenskar.
84 procent lyssnar någon gång på musik på internet.
50 procent betalar för musik på internet. Bland dem upp till 25 år är siffran 77 procent.
46 procent betalar för film över internet.
45 procent lyssnar på podcasts.
77 procent använder tv-kanalernas playtjänster.
22 procent av internetanvändarna i åldrarna 18 och uppåt uppger att de någon gång använder fildelningstjänster.
Källa: Internetstiftelsen i Sverige, IIS