När Livsmedelsverket testade ett urval av extra jungfruolivoljor som säljs i svenska butiker visade sig många vara av lägre kvalitet än den marknadsförda. De flesta tillhörde mellanskiktet och borde marknadsförts utan ordet ”extra”, enbart som ”jungfruolja”. Men de två oljor från Zeta som testades fick beteckningen bomolja, alltså olja av så låg kvalitet att den inte borde säljas till konsumenter utan att först renas.
– Vi tar den här frågan på största allvar så klart. Vi tycker det är bra att Livsmedelsverket granskar kvalitén, det ligger inte minst i vårt intresse, säger Christian Di Luca, vd på Di Luca & Di Luca, som står bakom märket Zeta.
”Känt i branschen att de är nyckfulla”
Det laboratorium som testat olivoljorna åt Livsmedelsverket gör en analys i flera steg. Först testas oljorna för kemiska och fysikaliska egenskaper, och därefter testas de för smak och lukt – så kallade organoleptiska test. Enligt Christian Di Luca har Zetas oljor fått högsta betyg i det första steget, men bottenbetyg i det andra steget.
– Vi tycker det är olyckligt att man låter det här organoleptiska testet ha så stor tyngd. Det är vida känt i branschen att smakpaneler är väldigt nyckfulla, säger Christian Di Luca.
Har nu gjort flaskan mörkare
Som exempel pekar han på att Zeta skickat sin egen olja till tio olika laboratorier och fått konsekvent höga betyg i de kemiska testerna, men fått helt olika betyg i de organoleptiska testerna. För att undvika att få underbetyg i framtiden har Zeta ökat intensiteten i smaken på sin extra jungfruolivolja och gjort flaskan mörkare, för att minska ljuspåverkan på oljan.
– Den stora problematiken med testerna är på milda oljor – där är det svårt att se nyansskillnader i testerna. Det är våra två mildaste oljor som fått nedslag i det här. Att ändra intensiteten på oljan har vi gjort mot vår vilja – vi har utvecklat vårt smaklöfte under 40 år, och vi vet att svenskar vill ha en fräsch olja med mild olivkaraktär, säger Christian Di Luca.
De olivoljor som fått underbetyg i Livsmedelsverkets tester finns inte längre kvar på butikshyllorna.