Kollektivtrafiken i Sverige brottas nu med hur man ska lyckas genomföra ännu ett krav från regeringen och Folkhälsomyndigheten – att under rusningstid tillhandahålla munskydd för alla passagerare som inte har egna skydd från och med i början av januari.
Branschen har i dagsläget ingen uppfattning om hur det ska gå till, men är fast besluten att lösa det, även om uppgiften kan tyckas smått omöjlig.
– Det är en stor logistisk utmaning om vi ska ha munskydd på varenda buss, pendeltåg och spårvagn i hela Sverige, säger Mattias Adell.
Enligt Mattias Adell skulle en lösning kunna vara att resenärer hämtar upp munskydd på stationer med biljettförsäljning, men då kommer munskydden inte alla till del. Men, man kan heller inte hämta det hos föraren då hen sitter avskärmad.
– Vi har en del frågor att ta ställning till, suckar han och tillägger att ett ännu större problem är om de flesta passagerare tar för vana att hämta sina munskydd i kollektivtrafiken i stället för att ha med sina egna skydd.
– Då kommer det bli svårt att få det här att fungera.
Kan inte neka passagerare utan munskydd
Men enskilda buss- eller spårvagnschaufförer kommer inte att kunna neka passagerare att tillträde om de inte bär munskydd.
– Nej, vi har ingen rätt göra det. De enda som kan säga att du inte får åka med, det är polisen, säger Mattias Adell.
Stora kostnader
Kravet på munskydd innebär inte bara stora logistiska problem för kollektivtrafiken, det är innebär också stora kostnader för en bransch som redan blöder.
– Vi räknar med att förlora 15 miljarder kronor i biljettintäkter under 2020-2021, säger Mattias Adell som tillägger att regeringen hittills utlovat stöd för 5 miljarder.
– Vi har ett underskott på 10 miljarder. Det var en dålig finansiell situation redan innan munskyddskravet.
Klimatinvesteringar läggs på is
De dåliga finanserna kommer också att få konsekvenser för branschen framöver. Framförallt handlar det om att viktiga klimatinvesteringar, såsom elbussar, övergång till mer miljövänliga drivmedel, nu läggs på is för att hålla bussar och spårvagnar rullande.
– Det är saker som får vänta. Vi måste ta av de pengarna för att underhålla driften.