– Bra lekmiljöer är väldigt viktigt för att det stimulerar barnens lek, lärande och hälsa. Vi vet också att barn som rör sig mycket lär sig bättre och får bättre betyg, säger Ulrika Åkerlund, projektledare och landskapsarkitekt på Boverket.
Dagens kunskaper för dåliga
Hur mycket skolgårdsyta varje skolelev i Sverige har att tillgå blir därför föremål för en landsomfattande studie som görs av Boverket i Karlskrona.
– Faktum är att ingen i dag vet hur stora skolgårdar vi har eller vad de har för innehåll, eller om det överhuvudtaget finns en skolgård. Det vet man inte ens på kommunerna, säger Ulrika Åkerlund.
Syftet med studien är att öka kunskapen om ytorna barnen har att leka på, och hur detta förändrats över tid. Enligt Boverket finns tecken på att skolgårdarna blir mindre och mindre.
Stora skillnader
En förstudie som gjorts i Blekinge och Uppsala visar också att skillnaderna är mycket stora.
– Det skiljde så mycket som från 90 kvadratmeter per barn på en skola, till tre kvadratmeter per barn på en annan, säger Ulrika Åkerlund.
Förhoppningen är att studiens resultat ska kunna användas både på kort sikt för att bidra till att uppnå nationella mål kring till exempel folkhälsa och måluppfyllelse i skolan, och på lång sikt i forskning om sambandet mellan utemiljö och barns lärande och hälsa.
Kartläggningen, som också undersöker i vilken utsträckning skolbarn har andra grönområden i närheten av sin skola, ska vara klar i slutet av april 2018.