Det är Sveriges Natur och Newsworthy som sammanställt de senaste siffrorna över koldioxidutsläppen som kommer från 2018. Siffrorna visar att fem län i landet hade stigande siffror under perioden 2015–2018 där Blekinge var ett av dessa.
Länets ökning låg på 0,2 procent medan Norrbotten (5 procent), Uppsala (1), Västerbotten (0,6) samt Västmanland (0,2) var övriga med stigande siffror. Ulf Hansson som är klimat- och energistrateg på länsstyrelsen i Blekinge har noterat utvecklingen och säger att utsläppen måste minska kraftigt.
Personbilstransporter orsakar utsläpp
– Tyvärr har det inte gått ner så fort som vi vill. Tittar man längre tillbaka har utvecklingen varit positiv, men det blev en liten platå där och rent av uppåt något år, säger han.
I Blekinge är det framför allt inrikestransporter som leder till utsläpp då 46,3 procent av koldioxidutsläppen kom därifrån under 2018.
– Det är personbilstransporter inte minst, så det gäller att rikta in de åtgärder vi kommer att ta fram i ett nytt åtgärdsprogram mot att få fler att främja gång, cykel- och kollektivtrafik, säger Ulf Hansson.
”Ändra bränslen inom sjöfarten”
Utrikessjöfart och utrikesflyg är de största sektorerna efter inrikestransporter med 16,1 procent respektive 15,1 procent.
– Även där finns diskussioner om att ändra bränslen inom sjöfarten. Det finns möjligheter att åtgärda även den sidan, säger Ulf Hansson.
Koldioxidutsläpp i Blekinge 2018
Inrikestransporter: 46,3 procent
Utrikessjöfart: 16,1 procent
Utrikesflyg: 15,1 procent
Arbetsmaskiner: 7,9 procent
Industri: 5,3 procent
Uppvärmning av bostäder och lokaler: 5 procent
El och fjärrvärme: 2,7 procent
Produktanvändning: 1,2 procent
Jordbruk: 0,3 procent
Avfall: 0 procent