Vid ett dialogmöte för experter om PFAS som hölls av Svenska miljöinstitutet i januari i år kom det fram att brandbilar i Katrineholm fortfarande hade stora föroreningar av brandskummet PFOS kvar i tankarna, tre år efter att förbudet mot det inträtt.
Det är med bakgrund av detta som räddningstjänsten i både östra och västra Blekinge nu ska ta prover i tankarna på alla sina äldre brandbilar.
– Ja, vi har hört talas om detta och då kände vi att vi ville ta prover på fem äldre bilar för att vara på den säkra sidan, säger Anders Engblom, räddningschef östra Blekinge.
– Finns det skum kvar så förorenar det nya och det vill vi inte, Därför kommer vi ta prover i alla brandbilar äldre än 2006, säger Melissa Millbourn, räddningschef västra Blekinge.
Klart till sommaren
Räddningstjänsten har nu en speciell arbetsgrupp som ska undersöka hur proven ska tas från tankarna och resultatet beräknas vara klart till sommaren.
Vid miljöinstitutets expertmötet uppskattade man att hälften av alla kommunala brandbilar i Sverige skulle kunna ha rester PFOS-brandskum kvar i tankarna och att sanering av dessa i så fall skulle uppgå till 100 miljoner kronor. Med räddningschefen i Karlskrona räknar inte med så höga kostnader lokalt.
– Jag tror för det första att vi inte har rester kvar. Men finns det måste vi sanera men jag räknar inte mer än 20 000 kronor per brandbil i så fall, avslutar Anders Engblom.
Fakta om PFOS
PFOS är ett ämne som används i brandskum.
Det ingår i den kemiska ämnesgruppen PFAS, som förgiftade dricksvattnet i Kallinge.
PFOS kan exempelvis störa reproduktionsförmågan.