– Man kan använda AI för att fuska men det kommer också att vara en del av den framtida yrkesrollen.
Det säger Mats Viberg, rektor på BTH, en högskola med många utbildningar där AI spelar en viktig roll.
Trots den tekniska kompetensen hos många studenter har man än så länge endast haft ett fall av AI-fusk. Plagiat av texter från andra studenter eller via nätet är fortfarande den vanligaste formen av fusk.
Under pandemin hade BTH flest rapporterade fall av fusk, något som Mats Viberg menar kan bero på att man är duktiga på att upptäcka fusk.
– Men det kan finnas mörkertal. Som teknisk högskola är man nog mer utsatt än ett brett universitet. Det skulle jag kunna tänka mig.
”Väldigt olyckligt om det skulle stävjas”
På högskolan finnas inga generella rekommendationer för hur lärare bör förhålla sig till AI. I stället är det upp till varje institution att utforma sina examinationer på ett säkert sätt. Mats Viberg ser inte heller något behov av nationella riktlinjer.
– Jag tror det skulle vara väldigt olyckligt om man gick ut nationellt och sa att det här är något som behöver stävjas inom utbildningen. Det behövs inte riktlinjer utan stöd för lärare och att man delar med sig av ”best practice”.
En större utmaning än AI-fusket är enligt Mats Viberg snarare hur man utformar utbildningar för att matcha morgondagens föränderliga yrkesroller.
Spela klippet för att höra hur högskolan tacklar AI-frågan.