Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Spelet har studion utvecklat i ungefär två år, nu har det kammat hem två priser på Swedish Game Awards. Spela klippet för att se hur det ser ut. Foto: Whacky Mole Studios, Karin Karltun/SVT

BTH-studenter prisades för egenutvecklat spel

Publicerad

Spelstudion Whacky Mole startades av sju BTH-studenter under deras tid på universitetet. Tillsammans har de under de senaste två åren arbetat med att ta fram spelet Mineral Madness, som nu prisats dubbelfallt på Swedish Game Awards.

Simon Andreasson och Linus Östergaard har precis tagit examen från civilingenjörsprogrammet i spelutveckling på BTH. Under en kurs fick de i uppdrag att ta fram ett datorspel, tillsammans med fem andra kurskamrater utvecklade Mineral Madness.

Det hela gick så bra att de alla tillsammans grundade spelstudion Whacky Mole och fortsatte utveckla spelet – som nu kammat hem två priser på Swedish Game Awards.

– Det är såklart jättekul att vinna, säger Simon Andreasson.

Vill fortsätta

Mineral Madness vann i kategorierna bästa design och bästa teknologi. Priset är att få presentera sin idé till ett spelutvecklingsföretag.

– Målet är nu att det ska gå bra och att vi ska kunna fortsätta jobba med det här i framtiden, säger Linus Östergaard.

Kolla på klippet för att se hur man spelar Mineral Madness.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.