Delad bild. Vänster: tekniker undersöker utrustning vid vattendrag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Kustbevakningens presstalesperson Mattias Lindholm svara på den kritik som framkommit i haverikommissionens rapport gällande Marco Polo-olyckan. Foto: SVT

Efter oljekritiken: Kustbevakningen har redan infört nytt arbetssystem

Uppdaterad
Publicerad

I haverikommissionens rapport om Marco Polo riktades kritik mot Kustbevakningen för brister i kommunikationen.

Men sedan olyckan har Kustbevakningen arbetat med flera lösningar för att kunna hantera liknande situationer i framtiden.

Under måndagen släpptes Statens haverikommission sin rapport om händelsen där TT-lines fartyg Marco Polo gick på grund i Blekinge och orsakade ett stort oljeutsläpp.

Rapporten visar på att sjöolyckan orsakades av brister hos besättningen och fartygets navigationsutrustning. Men i rapporten riktades också kritik mot flera andra aktörer som varit inblandade i räddningsarbetet efter grundstötningen – bland annat mot Kustbevakningen.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Brister i kommunikationen

Utredningen konstaterar att olyckan försvårades av brister i kommunikation och samverkan mellan bland annat Kustbevakningen och den kommunala räddningstjänsten.

– Andra aktörer blir beroende av vår information vid den här typen av händelser, för att de ska kunna jobba och göra det de har ansvar för. Så fallerar det så brister den här viktiga kedjan. Och haverikommissionen pekar på att informationsdelningen hade behövt komma igång tidigare här, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.

Efter händelsen har Kustbevakningen jobbat aktivt för att ta fram ett system där de kan arbeta bättre om liknande situationer uppstår i framtiden.

– Och det är väl därför också som haverikommissionen inte riktar några rekommendationer till Kustbevakningen i sin rapport. Det hade de nog gjort annars. Vi har redan kommit en bra bit på vägen på en lösning.

Fått kritik tidigare

Kustbevakningen har tidigare även fått kritik vad gäller fågelräddningen efter oljeolyckan, då endast nio fåglar kunde räddas.

En rapport kring detta visade på att Kustbevakningen försvårade fågelräddningsarbetet, då man sköt oljeskadade fåglar utan ljuddämpade vapen och därmed skrämde andra oljeskadade fåglar – vilket spred problemet till ett större område.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Mer i ämnet