Pengarna betalas ut av Försäkringskassan via Swedbanks kontoregister och baseras på uppgifter från Svenska kraftnät. Varken Svenska kraftnät, Försäkringskassan eller Swedbank kommer att kontakta hushållen för kontouppgifter, personnummer eller inlogg.
– Alla sådana samtal är försök till bedrägeri. Man ska bara lägga på luren, säger Thomas Johansson, kommunikatör vid Karlskronapolisen till SVT Nyheter Blekinge.
Bedrägeriförsöken riktas främst mot äldre personer, med begränsad mobil- och internetvana.
Kontakta polisen och banken
– Bedragarna är ofta väldigt tålmodiga, pålästa och övertygande. De ger sig inte.
Om man misstänker att man har utsatts för bedrägeri ska man genast göra en polisanmälan och kontakta sin bank.
Hör mer tips från polisen i klippet.
Bedrägeri – vad är phishing, vishing och smishing?
Phishing
Phishing – eller nätfiske på svenska – kommer från engelskan fishing. Det är ett bedrägeri som går ut på att ”fiska” fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Bedragarna försöker via mejl eller olika chattjänster lura dig att öppna ett dokument, besöka en webbplats eller ladda ner en fil. Syftet är att infektera enheten med skadlig kod och/eller komma över behörigheter.
Vishing
Ordet Vishing är en kombination av voice (röst) och phishing (fiske). Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. Ofta påstår bedragaren att det är bråttom för att stressa dig och att du inte ska tänka igenom situationen.
Smishing
Ordet Smishing är en kombination av sms och phishing. Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du till exempel uppmanas att uppge personliga koder. Det kan också handla om att bedragare, via sms, försöker få dig att ringa ett falskt telefonnummer.
Källa: Swedbank