Under tiden som Aspös största färja Yxlan är på varvet har Aspö II och Aspö III kört boende mellan ön och Trossö. Utan Yxlan är kapaciteten hälften så stor och flera bilpendlare har lämnats kvar i färjeläget.
Gustav Karlsson, distriktschef på Trafikverkets färjerederi som ansvarar för avgångarna, menar att det var planerat att skicka Yxlan till varvet.
– Det är en kontroll som ligger inplanerad var tredje år.
Färja havererade
Samtidigt har september präglats av haveri på Aspö III och försvårat situationen ytterligare för pendlare.
– Det renoverade propelleraggregatet vi fick ner till oss hade man gjort ett dåligt jobb på, säger Gustav Karlsson.
Propellern fick bytas tillbaka till den gamla och enligt Gustav borde Aspö III klara sig fram tills det att den ska på service i vår.
– Jag förstår oron när vi har haft så mycket problem som vi hade i mitten av september men ser man på ett längre perspektiv så har vi inte haft så mycket driftstopp, säger Gustaf Karlsson.
Renovering av Kajen
Jämsides färjerenoveringar ska kommunen reparera Kajen i Karlskrona. Arbetet på Kajen skulle har påbörjats i början av året, men 10 månader senare har renoveringen fortfarande inte påbörjats.
Enligt Ola Gren, hamnchef på kommunen, ska renoveringen komma igång i november.
– Den 4 november kommer entreprenörerna.
– Man börjar med att öppna upp kajen, titta hur det ser ut längre in och hur vi ska renovera och vilka åtgärder. Det är lite sånt vi kommer se på, säger Ola Gren.