UV-trenden är en sociala medier trend som har florerat under sommaren. Martin Persson, som forskar på kroppsuppfattningar på Högskolan i Kristianstad, tror att trenden framhäver ett skönhetsideal som har en betydande påverkan på ungas kroppsuppfattning.
– Att visa att de har haft råd att åka på semester, då blir det en statussak. Det är något vi ser i de nordiska länderna men om vi jämför i till exempel i Asien ser vi att det är en statussak att vara så vit som möjligt, säger han.
Sämre kroppsuppfattning
Forskningen visar att individer som följer sociala medier, där det är stort fokus på utseende, blir mer påverkade och kan få en försämrad kroppsuppfattning. Detta påverkar den psykiska och fysiska hälsan hos en betydande och växande andel av vår befolkning.
Genom att följa UV-trenden utsätter de sig för en risk eftersom de tror att samhället förväntar sig det.
Vilgot Staberg, 16, har sett flera klipp med UV-trenden. Han säger att sociala medier har fått honom att börja träna mer på gym.
– Sociala medier gör att man tänker mer på sitt utseende än vad man gjorde tidigare, säger han.
Sårbara för sociala medier
Enligt Martin Persson är vissa mer sårbara för sociala medier än andra och ändrar därav sitt beteende så som med UV-trenden.
– Sociala medier har en betydande påverkan på ungas kroppsuppfattning och även vuxnas kroppsuppfattning.
Men det är inte bara sociala medier som påverkar ungas hälsa utan också inflytandet från samhället.
– Det är ett mycket mer tryck från samhället idag på våra ungdomar men även på vuxna idag på hur vi ska se ut och agera.