Turerna går från dagens 20 till 22 och anledningen är den stora efterfrågan från resenärerna – som ökar från påskhelgen och framåt sommaren.
– Från och med den 11 april siktar vi på, vi ska bara se över med personalen en sista gång så våra scheman håller, berättar Gustav Karlsson, distriktschef på Trafikverket.
För Aspöbon Lars Johansson, som även är engagerad i öns färjegrupp, är beskedet ett steg i rätt riktning.
– Det blir betydligt bättre än idag för idag är det katastrof, säger han.
Tanken är att turerna utökas ytterligare under semesterperioderna, men i vilken utsträckning är ännu oklart.
Byggstart i september
Färjeläget var tänkt att vara färdigrenoverat innan sommaren 2023. Än har bygget inte påbörjats.
– Vi jobbar för att kunna påbörja reparationen av färjeläget i september, säger Karlskronas hamnchef Ola Gren.
Då går trafiken över till reservläget som har byggts om för att klara en ökad kapacitet. Antalet turer kortas då ner till 17 per vardag.
– Passnings- och lossningstiden gör att vi behöver glesa ut antalet turer. Men om det blir ett bra flöde kan vi utöka senare, men det får utvärderas när vi väl är igång, säger Anders Nordqvist, tillförordnad rederichef på Trafikverket.
Hör mer i klippet ovan