Enligt organisationen håll Sverige Rent är över 60 000 fritidsbåtar inte sjödugliga längre och antalet skrotbåtar i landet bedöms vara 2 000.
Båten Sundland vid Öresundsbron bedöms nu som skräp och kommer att tas bort. Och en ny lagstiftning om skrotbåtar förbereds. Men även med en sådan lagstiftning är det säkert att myndigheterna kommer ta bort alla vrak.
Nästan som hämtad ur en äventyrsfilm ligger dom stora båtvraken på Tjurkö i Karlskrona. Här ligger dom till hälften i vatten eller inne bland grönskan.
Långt ute i vattnet har vraket i Saxaren i Ronneby stått i fyra år nu.
Och det har länge retat upp båtägare och andra som menar att det förfular området.
Lagförslag är försenat
En skrotbil i naturen kan myndigheterna ta om hand men båtvrak omfattas inte av någon lagstiftning. Och detta behövs nu menar Jan Moberg som är miljöchef i Ronneby.
-Det finns 940 00 fritidsbåtar i landet och de blir ju avfall någon gång och därför behövs det.
Ett lagförslag skulle kommit i mars men har försenats på grund av juridiska teknikaliteter. Därför kommer Jan Moberg att på miljönämndens möte om en dryg vecka hemställa om just en sådan lagstiftning.
-Jag förbereder nämnden på ett sådant och hoppas att de godkänner den.
Svårt att tvinga båtägare
Men även med en sådan lagstiftning kan båtkyrkogården på Tjurkö bli kvar eftersom dom miljöansvariga i Karlskrona inte hittills har tyckt att det är ett problem.
Och även vraket i Saxemara som nu är inne på sitt fjärde år, kan bli kvar säger Jan Moberg.
-Det handlar ju om en stor utgift för ägaren så det måste vara tunga motiv för att vi ska ta ett tvingande beslut, så det kan hända att den blir kvar.