Förseningar i Panamakanalen och attacker i Röda havet har stört den globala sjöfarten under början av 2024. Trafiken till svenska hamnar minskade med fem procent under början av året, jämfört med samma period 2023.
Men Karlshamn går mot strömmen.
Tredje största ökningen
Under första kvartalet av 2024 ökade anlöpen till Stillerydshamnen med 58 procent jämfört med förra året. Det är den tredje största ökningen i landet, efter Göteborg och Jätterön.
– Vi har en ökning på alla områden av vår verksamhet. Men den största ökningen står den nya färjelinjen till Klaipeda för, säger Cecilia Håkansson, marknads- och försäljningschef på Karlshamns hamn.
Den nya färjelinjen till Litauen startade i mitten av förra året, vilket förklarar den stora ökningen i år, berättar Cecilia Håkansson.
”Minskningen har stannat av”
Nationellt ser den negativa trenden ut att brytas.
– Godsvolymerna avspeglar konjunkturläget. Vi ser nu att minskningen stannat av, vilket tyder på en begynnande ljusning i ekonomin, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.