I september presenterade Swedavia en rapport som slår fast att det efter coronapandemin inte längre är lönsamt att driva Bromma flygplats.
Rapporten oroar Roger Fredriksson, som trots krisen i flygbranschen, vill satsa på inrikesflyget. I början av året uppdaterade kommunens sin resepolicy för att medarbetare ska välja att flyga i större utsträckning – genom att betala extra för biobränsletillägg på varje flygbiljett.
För en region som Blekinge är inrikesflyget avgörande då andra kommunikationer är för dåliga, menar Roger Fredriksson.
– Jag tror att vi på några års sikt kommer att komma tillbaka. För det finns inga reella alternativ för näringsidkare och andra att verka härifrån annars , säger han.
Minskat resande innan pandemin
Redan innan coronapandemin minskade resandet med inrikesflyg. Mellan 2017 och 2019 minskade antalet passagerare med nästan en miljon.
Och nu, efter pandemin, står det klart att flera flygplatser runt om i landet riskerar att gå i konkurs då passagerarsiffrorna har rasat.
– Om det är så att flygplatser ligger nära andra flygplatser eller nära bra järnväg, då måste man tänka till. Vissa flygplatser kommer sannolikt behöva läggas ner framöver, säger Lorentz Tovatt, Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), vill dock inte ge något besked om Brommas framtid.
– Vi är mitt i en pandemi där allt flyg ligger nere. Då måste man ta sig tid att se vilken volym kommer vi ha framöver på flyget. Det viktiga ur transportpolitisk synpunkt är att vi har bra förbindelser i landet. Jag tror inte det är helt avgörande för en del om det är Bromma eller Arlanda man landar på, utan det viktiga är att inrikesflyget kan fungera väl och det måste vara utgångspunkten, säger Tomas Eneroth till SVT:s Agenda.
Mer om inrikesflygen ser du i Agenda ikväll, 21.15 på SVT2