I fredags kunde SVT Nyheter Blekinge avslöja att Karlskrona kommun betalat ut felaktiga löner till ett flertal av sina anställda på grund av fel i personalsystemet och fel i chefernas schemaläggningar. Bara under 2016 ledde det till en merkostnad på 1,2 miljoner kronor för kommunen, men felen ska ha funnits i många år.
LÄS MER: Miljontals kronor i felutbetalda löner
”Ska göra det grundligt och ordentligt”
Nu ska kommunrevisorerna genomföra en grundlig granskning av vad som har gått fel i löneprocessen.
– Vi har tittat översiktligt på det hela, och då upptäckte vi att det var nog angeläget att lägga ner större kraft i det här projektet. Därför beslöt vi vid senaste sammanträdet i juni månad att fördjupa granskningen, och att en slutrapport ska läggas fram med anledning av detta i september 2017, säger Bo Löfgren (L), kommunrevisor.
Vad var det ni upptäckte?
– Man kan nog påstå att det är ungefär det som ni har kommit fram till. Samtidigt är det ju så att har vi gett oss in på någonting så ska vi göra det grundligt och ordentligt.
Vissa har fått för lite lön
Lönemissarna ska framför allt ha drabbat kommunens jouranställda, och lett till att många har fått ut långt högre lön än vad de egentligen skulle ha fått. Men även att vissa har fått för lite lön.
LÄS MER: Toppolitiker rasar mot lönemissen
Kommunrevisorerna vill inte i dag uppge hur allvarliga de här missförhållandena är.
– Det finns skönhetsfläckar i all verksamhet, men hur allvarligt det här är vill jag inte uttala mig om. Jag vill inte föregripa den väntande granskningen och när den är klar kommer vi att offentliggöra den, säger Bo Löfgren.