– Det kan döda tusentals fåglar om det sker på fel ställe, säger Kjell Larsson, som är professor emeritus vid Linnéuniversitetet och som står bakom rapporten.
Omfattningen av utsläppen av tallolja, palmolja, rapsolja, sojaolja, biodiesel och andra vegetabiliska oljor framgår i den nya rapporten från Linnéuniversitetet och Kustbevakningen. Mellan 2020 och 2023 upptäckte Kustbevakningens övervakningsflyg 233 sådana utsläpp – många av dem i skyddade havsområden.
– Omfattningen är anmärkningsvärd, absolut, och de ökar i och med att användandet av till exempel biodiesel ökar, säger Erik Stålnacke, som är övervakningsflygare på Kustbevakningen och som även han står bakom rapporten.
Kräver lagskärpning
Vissa av utsläppen misstänks ske olagligt. Men andra sker lagligt eftersom internationella konventioner tillåter fartyg att tvätta sina tankar från vissa kemikalier. Kraven är att det ska ske minst 22 kilometer från land och vid ett havsdjup på minst 25 meter.
Men rapportförfattarna kräver nu att Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, ska skärpa reglerna genom att fartygen i stället ska tvättas när de ligger i hamn så att avfallet i stället kan tas om han i land.
– Situationen är orimlig, utsläppen är onödiga och jag anser att regelverken behöver stramas upp på global nivå. Men det går ofta långsamt när många länder ska komma överens, säger Kjell Larsson.