Så här ser det ut i en av lägenheterna på boendet. Foto: SVT

Ord står mot ord om bristerna på asylboendet

Publicerad

Migrationsverket uppger att alla felanmälningar de får in från de boende i Ronneby skickas vidare till fastighetsägaren för åtgärd. Fastighetsägaren i sin tur säger att de åtgärdar alla felanmälningar de får in från Migrationsverket. Samtidigt vittnar de asylsökande på boendet i Ronneby om hur de möts av ursäkter och bortförklaringar från Migrationsverket.

När Elaf AlKinani flyttade in i asylboendet på Folkparksvägen för ett och ett halvt år sedan var spisen och ugnen i hennes lägenhet trasiga. Hon säger att hon ringde Migrationsverket flera gånger för att felanmäla, men ändå har inget hänt.

– 'Vänta, vänta' säger de, och hittills har de inte gjort någonting, säger hon.

Anmäler till fastighetsägaren

Migrationsverket vill inte ställa upp på en intervju, men i ett skriftligt svar från myndighetens presstjänst skriver verket att det hanterar alla felanmälningar det får in:

Uppstår ett fel kan sökande kontakta Migrationsverkets boendeansvarig på plats eller via telefon och påtala fel. Våra boendeansvariga anmäler sedan efter överenskomna rutiner felet till fastighetsägarens förvaltare för åtgärd. Åtgärdar inte ägaren problemen, gör vi en ny anmälan om fel samt ofta tar personlig kontakt med förvaltaren”, skriver Migrationsverket.

Åtgärdar alla felanmälningar

Fastighetsägaren, Studentbostäder i Norden AB, menar å sin sida att de åtgärdar alla felanmälningar som Migrationsverket gör till bolaget.

– Om vi inte får reda på från Migrationsverket att saker är fel så är det väldigt svårt för oss att göra något. Vi kan inte bara gå in i en lägenhet utan tillåtelse från den som hyr av oss, alltså Migrationsverket, säger Rebecka Eidenert, vd på Studentbostäder i Norden.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.