När Elaf AlKinani flyttade in i asylboendet på Folkparksvägen för ett och ett halvt år sedan var spisen och ugnen i hennes lägenhet trasiga. Hon säger att hon ringde Migrationsverket flera gånger för att felanmäla, men ändå har inget hänt.
– 'Vänta, vänta' säger de, och hittills har de inte gjort någonting, säger hon.
Anmäler till fastighetsägaren
Migrationsverket vill inte ställa upp på en intervju, men i ett skriftligt svar från myndighetens presstjänst skriver verket att det hanterar alla felanmälningar det får in:
”Uppstår ett fel kan sökande kontakta Migrationsverkets boendeansvarig på plats eller via telefon och påtala fel. Våra boendeansvariga anmäler sedan efter överenskomna rutiner felet till fastighetsägarens förvaltare för åtgärd. Åtgärdar inte ägaren problemen, gör vi en ny anmälan om fel samt ofta tar personlig kontakt med förvaltaren”, skriver Migrationsverket.
Åtgärdar alla felanmälningar
Fastighetsägaren, Studentbostäder i Norden AB, menar å sin sida att de åtgärdar alla felanmälningar som Migrationsverket gör till bolaget.
– Om vi inte får reda på från Migrationsverket att saker är fel så är det väldigt svårt för oss att göra något. Vi kan inte bara gå in i en lägenhet utan tillåtelse från den som hyr av oss, alltså Migrationsverket, säger Rebecka Eidenert, vd på Studentbostäder i Norden.
Se mer i klippet ovan.