Motorfamiljen i Mjällby vill se högre hastighet för A-traktorer

Uppdaterad
Publicerad

Höjd hastighet, bälteskrav och högre utbildningskrav. Det är några av de åtgärder som den motorälskande familjen Lindahl i Mjällby i Blekinge vill se för en ökad säkerhet kring A-traktorer – när den nya utredningen presenteras.

Med anledning av att antalet A-traktorer, och olyckor där fordonen varit inblandade, ökat de senaste åren tillsatte den förra regeringen en utredning om nya regler – för att öka säkerheten.

Under tisdagen presenterar Transportstyrelsen den nya utredningen för regeringen, som bland annat väntas handla om hastighetsgränser för A-traktorer och att det kan bli svårare att trimma fordonen.

Hoppas på höjd hastighet

Hemma hos familjen Lindahl i Mjällby är en tomt full av A-traktorer ingen ovanlig syn. Och även om samtliga familjemedlemmar har en stor passion för A-traktorer ser de flera säkerhetsbrister.

– Jag hoppas på att man ökar hastigheten till 50-60, för då stör de mindre i trafiken. De flesta vägarna där ungdomarna kör har en hastighet på 40 eller 60, säger mamma Pia-Marie Lindahl.

Hör fler förslag från familjen i klippet ovan.

Det gäller för A-traktorer i dag

  • A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.
  • För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.
  • Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.
  • Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.
  • Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.