Om något går fel i tågtrafiken i dag får trafikledarna på någon av Sveriges åtta större trafikledningscentraler med hjälp av papper och penna räkna ut vilka beslut som ska fattas för att problemen ska bli så små som möjligt. En ineffektiv och ofta riskabel metod, anser forskarna på Blekinge tekniska högskola (BTH), som nu utvecklar ett digitalt stöd.
– När något går fel har trafikledaren många olika beslut att fatta. Det kan handla om hur växlar ska läggas, eller vilka tåg som ska få företräde. Se det som ett parti schack. Du kan flytta pjäserna på olika sätt och får då olika utfall och vårt syfte är att snabbt hitta ”schack matt”, säger Johanna Törnquist Krasemann, docent på BTH.
Ska kunna välja bästa alternativet
Tillsammans med doktoranden Sai Prashanth Josyula har hon under flera år jobbat med att förbättra tågtrafikens punktlighet. Förhoppningen med det program de nu håller på att utveckla är att datorn snabbt ska kunna räkna ut vilka olika alternativ som ger minsta möjliga påverkan på tågtrafiken och därefter låta trafikledarna välja det bästa alternativet.
– Trafikledarna är väldigt duktiga på att se helheten, men det hinner de inte alltid använda när trafikstörningar sker eftersom det då kan vara väldigt hög arbetsbelastning.
Svårt att få tågen att komma i tid
Forskningsprojektet stöttas av Trafikverket och parallellt med jobbet på BTH jobbar flera andra lärosäten i Sverige med att förbättra tågtrafiken tillsammans, inom branschprogrammet KAJT.
– Det kommer vara näst intill omöjligt att få alla tåg att alltid komma i tid. Då får man förebygga att störningar uppkommer i första hand, skapa mer robusta tidtabeller och hjälpa trafikledarna att hantera de situationer som uppkommer, säger Johanna Törnquist Krasemann.