Nästa år blir det hårdare regler för hur mycket avgaser fartyg får släppa ut. Gränsen för svavelutsläpp sänks kraftigt.
De nya reglerna var tänkta att leda till att sjöfarten skulle gå över till renare bränslen. Men svavelfattigt drivmedel är dyrt. Betydligt billigare blir det om man tvättar avgaserna i havsvatten, så kallad skrubbning. De avgaser som sedan släpps ut blir renare, men skrubbervattnet släpps i de flesta fall ut i havet igen, tillsammans med föroreningar och giftiga ämnen.
Flyttar föroreningarna
Enligt en ny forskningsstudie från Svenska miljöinstitutet IVL blir de nya utsläppsreglerna inte den bonus för miljön som det var tänkt.
– Man flyttar bara runt föroreningarna. Det är inte hållbart, säger Hulda Winnes, som ledde studien.
Hon och de andra forskarna har granskat vad som händer i havet när i skrubbervatten släpps ut och funnit överraskande stor påverkan. Även vid låga koncentrationer av skrubbervatten var dödligheten hög för djurplankton, som är mycket viktiga för havets ekosystem.
Hulda Winnes säger att de nya utsläppsreglerna för luftutsläpp är välkomna men bara om de får utsläppen att minska totalt.
– Om man fortsätter att använda tjockolja som bränsle och sedan sköljer ut giftet i havet så har man ju bara flyttat föroreningarna, säger hon.
Begränsningar saknas
Forskningsrapporten varnar för att gifterna hamnar i områden kring farleder, hamnar och flodmynningar.
I flera stora hamnar och länder runt om i världen har man förbjudit utsläpp av skrubbervatten. Singapore, Förenade Arabemiraten, Kina, Tyskland och Belgien är exempel på länder som på olika sätt begränsat utsläpp av skrubbervatten. I Sverige finns inga sådana begränsningar.
Skrubbning
Den aktuella studien heter ”Scrubbers: Closing the loop” och är genomförd av IVL Svenska miljöinstitutet, som är ett fristående forskningsinstitut.
De nya reglerna kring sjöfartens utsläpp av svavel träder i kraft nästa år 2020. Det är FN:s organisation för sjöfart – IMO – som ligger bakom reglerna och därmed kommer de att gälla i hela världen.
Skrubbning är ett sätt att rena avgaser. I skrubbrarna sker det genom att vatten duschas på avgaserna. Svavel och andra föroreningar fastnar i vattnet. När avgaserna släpps ut är de betydligt renare. Kvar i skrubbervattnet finns föroreningarna. När skrubbervatten släpps ut i havet åker föroreningarna med.
Det finns flera olika metoder för skrubbning. Enligt IVLs studie påverkas havsmiljön negativt av samtliga varianter av skrubbning, men i olika grad.