På kontoret i Asarum svarar sjuksköterskor på samtal från Blekingebor från morgon till kväll och de senaste veckorna har varit extra hektiska. På grund av oro för coronaviruset tar de emot 50-60 fler samtal varje dag – och många av samtalen handlar om oro.
– Vi hade gärna sett att man läst på själv på nätet först när man bara har en oro och inga tecken på symtom, säger Maria Hansson, sjuksköterska på sjukvårdsrådgivningen 1177 i Blekinge.
Längre kötider
De många samtalen påverkar kötiderna som tidigare varit från 6-7 minuter till omkring 16 minuter. Sjukvårdsrådgivningen i Blekinge hjälper även till att svara på samtal i en nationell kö där inte inringarens plats kan identifieras.
1177 uppmanar nu personer med oro för coronaviruset att läsa information på nätet först och bara ringa vid behov – då de långa köerna drabbar andra som söker hjälp.
– De personer som är riktigt allvarligt sjuka som hade behövt hjälp snabbare kommer tyvärr i kläm, säger Maria Hansson.