En person i en gula reflexjacka sitter vid ratten i en buss. Bakom syns bussens interiör och ett betalningssystem med kortläsare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikledaren Åke Håkansson på Bergkvarabuss har under åren tagit emot tre överfallslarm. Hör mer i klippet. Foto: Martin Axelsson Därth/SVT

Överfallslarm på bussar – så funkar det

Publicerad

Den kvinnliga busschaufför som misshandlades av en passagerare lyckades trycka på överfallsknappen.

Polis och ambulans var snabbt på plats och en man kunde gripas.

SVT har talat med en trafikledare om vad som händer när larmknappen aktiveras.

Trafikledaren Åke Håkansson på Bergkvarabuss har många års erfarenhet bakom ratten. Utöver att överse länets busstrafik, arbetar han även som förarcoach för nya busschaufförer.

Och utbildningen innehåller mer än trafikregler och bussrutter.

– Vi tränar på olika bemötande i olika situationer, allra helst för att slippa en hotfull situation. Men ibland hjälper det inte det utan då har vi larmknappen i stället.

Under hans år i branschen har hot och våld mot busschaufförer minskat – av två anledningar:

– Vi har ingen kontanthantering på bussarna vilket minskar rånrisken. Och mindre folk ute på krogarna på nätterna. Men det förekommer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.