Det som Emilie Pilthammar (M) är kritisk till i den nya läroplanen för förskolan är att orden ”utbildning” och ”undervisning” har skrivits in i styrdokumentet, något Sydöstran var först med att berätta.
”För mig är detta socialdemokraternas första steg i ledet för att strama in alla i det som ska bli den statliga svenska institutionen. Likt Nordkorea och Kina ska barn i framtiden tvingas in i en verksamhet för att det första steget nu är taget.”, skriver hon i blogginlägget.
”Nedvärderar föräldrarollen”
Emilie Pilthammar utvecklar vad hon menar till SVT Nyheter Blekinge.
– Jag tycker att man nedvärderar föräldrarollen när man gör så och de flesta föräldrar klarar av att ha hand om sina barn. Men att det nu införs ett ord som utbildning i förskolan skapar en jättestor rädsla att Myrdals Sverige ska bli en verklighet, säger hon.
Men är det rimligt att jämföra med diktaturer som Nordkorea och Kina?
– I förlängningen. Jag fick en film från Nordkorea med små barn som spelar gitarr otroligt bra och varför gör de det? För att de har blivit tvingade till det. Jag tror mer på föräldrarna och jag menar inte att jag inte litar på de som jobbar med barnen men det jag är ute efter att man inför de här orden i läroplanen. Detta kommer från ett rött tänk som backar så lång till på 30-talet.
Kritik från förskolelärare
Emilie Pilthammars inlägg har skapat reaktioner bland förskolelärare i Sölvesborg.
– Det vi reagerade mest på var felaktigheten i hennes uttalande om hur läroplanen kommit till. Det har varit en transparent process och vi har fått komma med förslag och funderingar om den nya planen, säger Pella Thörnberg, förskolelärare i Sölvesborg.
Pella Thörnberg menar också att den nya läroplanen inte kommer att innebära stora förändringar.
– Emilie vill vänta med att utbilda barnen till man går i skolan men egentligen har vi alltid undervisat barnen i förskolan men bara inte kallat det för det, säger hon.