Karlskronas näringslivsutvecklare Marcus Fredricsson framför kommunens kampanjskylt med texten Hallå Sverige.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter skralt resultat med att locka anställda från Northvolt till Karlskrona har näringslivsutvecklaren Marcus Fredriksson inte gett upp. Foto: SVT

Så ska Karlskrona locka fler till marintekniska industrin

Uppdaterad
Publicerad

När Karlskrona lockade anställda från Northvolt blev resultatet skralt. Kommunen behöver nyinflyttade till industriboomen samtidigt som befolkningen minskar.

Men näringslivsutvecklaren Marcus Fredricsson har inte gett upp och här svarar han på tre frågor om vägen framåt.

Karlskrona kommun samarbetade med Techtank om höstens digitala jobbmässa för anställda på Northvolt. Cirka 100 personer visade då intresse för de blekingska företag som deltog.

Men när det var dags att omsätta intresset i anställningar blev resultatet skralt. Karlskrona kommun ger dock inte upp.

Kampanj ska locka fler

Nyinflyttade behövs till arbeten på NKT, SAAB, Roxtech och andra företag inom den marintekniska industrin. Karlskrona har kampanjen ”Hallå Sverige”, som sprider budskapet om kommunens boom inom grön omställning, säkerhet och hållbarhet.

I klippet: Näringslivsutvecklaren Marcus Fredriksson har inte gett upp och svarar på tre frågor om vägen framåt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.