Två personer står och samtalar i en tom lokal med stora fönster som vetter mot en gata där en skylt med texten ”Frisör” syns.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man vill ju ha ett levande centrum”, säger Helen Gunnarsson, marknadschef på Olofströmshus. Foto: Michelle Hallberg/SVT

Så ska Olofströmshus vända centrumdöden: ”Rabatter och kortare avtal”

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler människor handlar online eller söker sig till de större varuhusen. I Olofström kämpar nu kommunen med att locka hyresgäster till centrumlokaler som stått tomma i flera år.

Hyresgäster till de större lokalerna i Olofströms centrum har de senaste åren blivit allt svårare att hitta. Det menar Helen Gunnarsson som är marknadschef på det kommunala bostadsbolaget Olofströmshus.

– Det började 2022, efter det så började det hända någonting, med de stora lokalerna framförallt, säger hon och fortsätter:

– De små har också varit tomma, men vi märker att det är mycket lättare att fylla dem och det finns en större efterfrågan på dem.

Tomma lokaler

Verksamhet efter verksamhet har lämnat de större lokalerna, vilka har blivit utan nya ersättare, något som BLT var först att berätta om. I dagsläget har Olofströmshus sammanlagt fem lokaler som står tomma – alla med en kvadratmeteryta större än 70 kvadratmeter.

Vilken är utmaningen?

– Att hitta någon som vågar satsa på en större lokal, de flesta vill börja lite mindre innan man känner sig säker och trygg, säger Helen Gunnarsson.

Stora investeringar

Ett alternativ som Helen Gunnarsson ser skulle vara att bryta upp lokalerna i flera mindre lokaler, men det ställer krav på ombyggnationer som nya toaletter, avlopp och köksutrymmen.

– Då vill man också veta att man har två, tre kunder som är intresserade av att flytta in innan vi går in och gör den investeringen. Det är en ganska stor kostnad, säger hon.

I klippet ovan hör du Helen Gunnarsson berätta om vad som görs för att locka nya hyresgäster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.