Så ska de särbegåvade eleverna stimuleras

Uppdaterad
Publicerad

Uppmärksammar man inte barn med särskild begåvning riskerar de att tappa intresset – till och med börja skolka. Nu vill Karlskrona fånga upp begåvade elever på ett helt nytt sätt.

Alla förskolor till gymnasieskolan ska bli bättre på att synliggöra elever med särskild begåvning. Dessutom införs så kallade ”talangkoordinatorer” med uppgift att hålla speciallektioner i vissa ämnen. Här ska elever få chansen att träffa likasinnade.

– De här eleverna tänker ofta att det är mig det är fel på. Då behöver man träffa andra för att förstå att det många andra som är likadana, säger Gerd Blivik, specialpedagog på kunskapsförvaltningen vid Karlskrona kommun som ligger bakom handlingsplanen.

Till en början riktar man sig till elever i högstadiet. Men tanken är att båda yngre och äldre ska erbjudas samma möjligheter så småningom.

Stannar ofta i utvecklingen

Fångar man inte upp eleverna anpassar de sig ofta efter de övriga klasskamraterna, vilket kan hämma deras potential.

– Annars finns det risk att de begåvade barnen stannar i utvecklingen, säger Gerd Blivik och fortsätter:

– Det handlar om att elever med särskild begåvning ska få samma möjligheter som alla barn. Det här är en satsning för att inte glömma bort de barnen.

Men det handlar inte bara om särskilt intelligenta elever. Det kan även röra sig om elever som har ett speciellt intresse för ett visst ämne, betonar lektor Catarina Hultkrantz, som kommer undervisa elever på den nya historiasatsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.