Alla förskolor till gymnasieskolan ska bli bättre på att synliggöra elever med särskild begåvning. Dessutom införs så kallade ”talangkoordinatorer” med uppgift att hålla speciallektioner i vissa ämnen. Här ska elever få chansen att träffa likasinnade.
– De här eleverna tänker ofta att det är mig det är fel på. Då behöver man träffa andra för att förstå att det många andra som är likadana, säger Gerd Blivik, specialpedagog på kunskapsförvaltningen vid Karlskrona kommun som ligger bakom handlingsplanen.
Till en början riktar man sig till elever i högstadiet. Men tanken är att båda yngre och äldre ska erbjudas samma möjligheter så småningom.
Stannar ofta i utvecklingen
Fångar man inte upp eleverna anpassar de sig ofta efter de övriga klasskamraterna, vilket kan hämma deras potential.
– Annars finns det risk att de begåvade barnen stannar i utvecklingen, säger Gerd Blivik och fortsätter:
– Det handlar om att elever med särskild begåvning ska få samma möjligheter som alla barn. Det här är en satsning för att inte glömma bort de barnen.
Men det handlar inte bara om särskilt intelligenta elever. Det kan även röra sig om elever som har ett speciellt intresse för ett visst ämne, betonar lektor Catarina Hultkrantz, som kommer undervisa elever på den nya historiasatsningen.