En kvinna står vid en dator i ett rum med fönster som har persienner. Utomhus syns trädgrenar och en blåaktig himmel. Personen bär en svart skjorta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar Charlotte Kansikas, verksamhetschef i grundskolan, varför elever har svårt med inlärningen. Foto: Agnes Norup

Kommunens långsiktiga lösning: Dela upp svenskundervisningen

Uppdaterad
Publicerad

Ronnebys kommunala grundskola kämpar med ständigt dalande skolresultat, år efter år. Ett försök till långsiktig lösning är att svenska som andraspråk nu blivit ett eget ämne.

Från politiskt håll menar kommunalrådet Ola Robertsson (S) att skolan är en stor utmaning för Ronnebys kommun och att flera utredningar är igång.

– Vi måste titta på vad vi gör – om vi gör rätt saker och prioriterar rätt, säger Ola Robertsson (S).

Flera åtgärder har redan satts in i undervisningen för att stävja utvecklingen av skolresultaten.

Bland annat har svenska som andraspråk blivit ett eget ämne. Det innebär att elevgrupperna delas upp under svenskundervisningen, och lektionerna i svenska som andraspråk sker parallellt.

Svaga kunskaper i svenska påverkar inlärningen

Men det är inte bara elever med annat modersmål som drar ner betygen. En femtedel av de elever som har svenska som modersmål har inte betyg i ämnet.

Enligt Charlotte Kansikas är det svaga kunskaper i svenskan som sedan påverkar resten av inlärningen, och i slutändan resulterar i att eleverna inte når upp till betygskriterierna.

Tror du att åtgärderna kommer att ge resultat redan i år?

– Det tror jag tyvärr inte. Det kommer göra det på de lägre åldrarna, men inte i betygen i årskurs nio. Utan det här är långsiktiga åtgärder som sätts in, säger Charlotte Kansikas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.