Det är Solviken och Långa Lisa-viken som enligt kommunens detaljplan ska fyllas ut med sprängsten. På platsen ska Karlskronas nya logistikcenter byggas samt en järnväg.
Daniel Oskarsson, som är uppvuxen på Verkö och utbildad landskapsvårdare, menar att flera rödlistade arter som skägglav och lunglav samt den tidigare hotade Borgska spiggen riskerar att försvinna när deras livsmiljö ändras.
– Det hade varit en ekologisk katastrof. Karlskrona är ett världsarv och det vore en skam för kommunen om de inte inser värdet i det här, säger han.
Tillsammans med bland annat Anders Lundberg, som är utbildad fysisk planerare, har han tagit fram ett alternativ till detaljplanen där järnvägen får en något annorlunda dragning så att Solviken och den intilliggande naturskogen räddas.
Förslaget får stöd av de över 400 Verköbor som har skrivit på protestlistorna, samt Miljöpartiet.
– Vi får inte hetsa fram någonting för det här området kan fördärvas för all framtid om vi inte gör rätt, säger Björn Gustavsson (MP).
Kommunens ska i dagarna ansöka om tillstånd för sina planer hos mark- och miljödomstolen i Växjö.
Kommunalrådet Camilla Brunsberg (M) menar att de ekonomiska intressena i det här fallet kan väga tyngre än de ekologiska.
– Det handlar om att bygga en långsiktig, hållbar logistikverksamhet och ett transportstråk genom hela Europa, som kan bli vårt stråk mot Östeuropa och Asien.
Det är ju ett hållbarhetstänk som kanske överväger den lilla miljöpåverkan som finns här lokalt, säger hon.
Men Daniel Oskarsson låter sig inte nedslås av beskedet.
-Jag kommer inte att ge upp, det gör jag inte. Jag kommer att ligga på hårdare nu, säger han.