Från den 1 januari 2024 till augusti 2025 kommer Blekingetrafiken byta ut det fossilfria bränslet, HVO100, till vanlig diesel.
Enligt trafikdirektör Mona Glans kommer det medföra att koldioxidutsläppen ökar från 1026 ton till 7300 ton per år – en ökning med över 600 procent. Utsläppen under den aktuella perioden kommer övergå 11 500 ton.
Spara pengar
Anledningen är att regionen behöver spara pengar och förhoppningen är att bränslebytet ska spara 18 miljoner kronor under den övergångstid innan det nya bussavtalet med den nya leverantören börjar gälla i augusti 2025.
– Vi behöver ta ansvar för ekonomin och alternativet är att lägga ner busslinjer och det ser vi inte som ett alternativ, säger Fredrik Thomasson (SD), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Öka antalet resenärer
Men oppositionen är kritisk och menar att pengarna hade kunna sparas in utan att öka utsläppen, bland annat genom att försöka öka antalet resenärer.
– Att besluta att öka utsläpp som kan leda till luftvägssjukdomar och cancer när vi inte behöver det är verkligen ansvarslöst, säger Richard Pelle (S), 2:e vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.