Larmet som kom från Herman Nilica hanterades enligt Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm, omedelbart som ett så kallat prio 1-larm – alltså som ett mycket akut ärende. Detta trots att operatören inte uppfattat att han är skjuten.
– Det stämmer att det inte uppfattades. Det finns dock många omständigheter som påverkar hörbarheten, som exempelvis patientens tillstånd, var man befinner sig och om det är dåligt ljud på platsen, säger hon.
När Herman Nilica larmar befinner han sig i ett p-hus, och har en punkterad lunga. Han har dessutom telefonen på högtalarläge, vilket operatören vid flera tillfällen ber honom stänga av eftersom det ekar.
Hittar inte gamla Hemköp
Två minuter in i samtalet kopplas en ambulansanställd in – men inte heller hon vet var ”gamla Hemköp” i Karlshamn ligger. I flera minuter googlar de efter adressen, istället för att kontakta någon som vet. Det är först när den utryckande ambulanspersonalen får till sig ”gamla Hemköp” som de hittar rätt, framgår av polisförhören.
– Det finns möjlighet att koppla in särskilt utsedda personer på larmcentralen med lokalkännedom, och det gjordes i det här fallet. Men även här finns olika omständigheter som gör att det kan vara lättare eller svårare att positionera en person, säger Sarah Hummerdal.
Interngranskningen som nu genomförs ska fastslå om rutinerna har följts eller inte.
– Vi utreder det här samtalet sekund för sekund. Om det skulle visa sig att vår hantering har brustit har vi möjlighet att göra en lex Maria-anmälan till IVO.
Hör mer i klippet ovan.