Försäljningen på Systembolaget har ökat under pandemin jämfört med tiden innan. Det visar en ny rapport av ekonomie doktor David Sundén gjord på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier.
Där märks en försäljningsökning med 12,5 procent under perioden 1 april 2020 till 31 mars 2021 jämfört med 1 mars 2019 till 28 februari 2020.
Geografiska skillnader
Siffrorna visar på tydliga geografiska skillnader där främst gränslänen mot Norge och Danmark sticker ut.
I norska gränslän som Jämtland och Värmland har försäljningen gått ner med över 20 procent. I danska gränslän syns ökningar med 25–30 procent i Blekinge, Halland, Skåne och Kronoberg.
– Vi märker ju av att det är fler, kanske inte fler som handlar men de handlar lite mer än innan. Jag tycker inte det är något markant men tittar man på gränsen till Norge har det minskat där och ökat här, säger Martin Michalski, butikschef på Systembolaget i Karlshamn.
Ökat mest i Blekinge
Blekinge är länet med störst försäljningsökning, från 4,7 liter ren alkohol per capita till 6,2 liter – en ökning med 30,4 procent.
Förändringen förklaras till 17 procent med ökad hemester och färre serveringsbesök. 13,3 procent av förändringen förklaras med utebliven gränshandel i länder som Tyskland och Danmark.
Inom turistnäringen har det varit lågtrafik med utlandsresor under flera månaders tid. Magnus Petersson är vd för ett bussbolag i Blekinge som ordnar resor till Tyskland och har påverkats mycket.
– Normalt sett körde vi tre gånger i veckan så det har varit ett tapp när vi inte kunnat köra på ett drygt år. De resorna stod för ungefär 75 procent av vår omsättning tidigare och nu när vi börjat igen står de för ungefär hälften av vår verksamhet och innan körde vi inte skolbussar i Emmaboda som vi gör nu, säger han.