Ung tjej till vänster, smarttelefon till höger

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sanobar Karimi, 16,tycker att influencers bär ett ansvar för produkter som de marknadsför. Foto: SVT

Tonåringar om hudkrämer: ”Influencers har ett ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Influencers på sociala medier är ett stort skäl till att många barn köper hudvårdsprodukter som kan skada dem, i alla fall enligt några ungdomar som SVT pratat med.

Att flera apotek numera inte säljer hudvårdsprodukter till barn under 15 år motiveras delvis med att det kan skada unga människors hy, men även för att motverka osunda ideal.

Sanobar Karimi, 16, tycker att influencers på sociala medier bär ett ansvar för att många ungdomar vill köpa vissa hudvårdsprodukter.

– De blir inspirerade av influencers som marknadsför vissa produkter.

Lova Kronmar, 18, säger att allt inte kan skyllas på influencers.

– Jag tycker barnens föräldrar kan ta lite mer ansvar.

Trodde tillverkare hade bättre koll

Safa Rafie, 15, är förvånad över att visa företag inte har bättre koll på hur deras varor kan påverka andra.

– Jag trodde tillverkarna skulle vara mer noggranna med att deras produkter inte skadar folk.

Vill du veta mer om vad ungdomar har att säga? Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.